Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Minun kesä

04.08.2015, retu

Rakastan tätä paikkaa. Tämä on ehkä ainut paikka koko kaupungissa, jossa viihdyn. Oma huoneeni. Istun tällä hetkellä huoneessani. Spotify listaltani soi LZ7-Amazing ja koska en osaa laulaa englanninkielistä räppiä tartuin vihkooni ja no tässä sitä ollaan. Yksi läheisistä ystävistäni ehdotti, että kirjoittaisin loman loppumisesta, mutta ajattelin saman tien kertoa koko kesäni, joka loppuu viikon kuluttua, sillä koulu alkaa. Aloitetaan siis siitä, ehkä parhaasta yöstä, jolloin nuorisotyölinja loppui minun, Liljan ja Jannan osalta, sillä muut olivat jo lopettaneet. Enkä nyt tarkoita, että yö oli paras siksi, että nuorisotyölinja loppui, vaan siksi, että sai valvoa mahtavien ihmisten seurassa.

Heräsimme impparista väsyneinä. Edellisenä yönä tuli hieman valvottua. Teimme aamutoimet ja kävelimme opistolle kevätjuhlaan. Katselimme muita ja tajusimme olevamme hieman alipukeutuneita, mutta onneksi meillä oli toisemme. Siinä sitten menimme saliin ja odottelimme Ernoa, joka ei tullut koko juhlaan, koska hänellä oli lääkäri aamulla. Ernoa ei näkynyt, kun juhla alkoi. Kevätjuhlassa oli laulua, runoja ja Merin hieno video. Sitten saimme todistukset. Juhlan jälkeen Tapio, joka opettaa opiston lukiossa uskontoa ja pitää kirjakauppaa, tuli luoksemme ja sanoi, että saimme tulla hakemaan hänen kirjakaupastaan kirjat. Menimme hänen toimistoon ja siellä oli pahvilaatikko, josta saimme valita kirjat. minä löysin sieltä elämäni ensimmäisen virsikirjan. Virsikirja on pieni ja vaalean värinen. Kannessa on kuva enkelistä, joka pitää lasta sylissään. Odotin muita ja, kun olimme valmiita, lähdin sanomaa heipat kaikille, joihin olin vuoden aikana tutustunut. Sitten odottelimme Ernoa ja, kun hän tuli, aloimme pakata kamoja autoon. Myös Maarit tuli opistolle, koska hän lähti kanssamme Helagospeliin. Kun tavarat ja me olimme autossa, lähdimme kohti Noormarkkua. Perillä laitoimme paikat kuntoon ja hengailimme. Illan mittaan ihmiset kävivät kokeilemassa pelejämme ja kuuntelimme hyvää musaa. Helagospel loppui messuun, jonka jälkeen lähdimme kohti Karkkua. Matkalla pysähdyimme syömään ja käymään kaupassa. Karkussa menimme mäkipäähän pitämään mäkipää bileet. Elmi ja Joel odottivat meitä jo siellä. Yön aikana söimme, joimme, pelasimme sisäpesistä ja saimme Sampolta lahjat. Minä sain keijun. Ennen kuutta aamulla lähdin Maaritin kyydillä kotiin. Nukkumaan menin puoliseittemältä ja heräsin joskus ennen kolmea. Kesäloma oli alkanut.

Kahden päivän aikana purin tavarat ja mietin, että mitäs sitten. Kävimme Ernon kanssa viemässä pelin, jonka olimme lainanneet Helagospeliin, takaisin pappilaan. Haimme avaimen Varpulta ja veimme sen takaisin.

Maanantaina kävin kirjoittamassa työsopparin.

Torstaina sitten Tampereelle tayssiin. Mukana urheilu kassi, koska lähdimme nuorisotyölinjan ruotsin reissulle. tayssin jälkeen takaisin keskustaan ja junalla Karkkuun. Karkussa Janna tuli hakemaan minut asemalta ja menimme opistolle, jossa oli jo muitakin. Kun kaikki mukaan lähtevät olivat opistolla, lähdimme opiston autolla kohti Turkua. Turussa menimme satamaan ja laivan autokaistalle. Siinä sitten odoteltiin laivaan pääsyä. Laivassa nousimme autosta ja lähdimme etsimään hyttejämme, jätimme tavarat hyttiin ja lähdimme seikkailemaan. Ensimmäisenä suuntasimme kannelle, jonne minä en olisi halunnut korkean paikan kammon takia mennä. Kannen jälkeen lähdimme syömään. Valitsimme paikan, josta jokainen sai valita keittiön, josta hakee ruokaa. Kun kaikki oli valinnut, istuimme pöytään ja jokainen kertoi vuorollaan, mistä ja millä fiiliksillä olimme tulleet matkalle. Söimme ja juttelimme. Sitten lähettiin tax-freehen ja sieltä johonkin istuskelemaan. Istuimme hetken iltaa, kunnes minä ja Janna lähdimme hyttiin nukkumaan.

Aamulla herätys oli aikaisin. Kun olimme valmiita, lähdimme takaisin autolle ja, kun laiva oli satamassa, lähdimme ajelemaan Tukholmaan. Päällimmäinen ajatus kaikilla oli aamupala. Parkkeerasimme auton ja lähdimme etsimään kahvilaa tai jotain. Lopulta päädyimme 7-eleven kauppaan. Jokainen osti, mitä halusi ja siellä sitten söimme. Sitten menimme takaisin autoon ja ajoimme jonnekin. En muista. No parkkeerasimme auton ja lähdimme etsimään rahanvaihto paikkaa. Sitten, kun minä ja Lilja olimme saaneet vaihdettua rahaa, menimme ostaan piknik eväät, sillä olimme menossa kuninkaan linnaan. No sinne sitten lähdettiin kauppareissun jälkeen. Linna oli hieno puutarhoineen kaikkineen. Sieltä sitten lähdettiin. Menimme kauppakeskukseen, jossa käytiin vessassa ja jonka pihalla söimme eväämme. Sitten lähdimme seurakuntaan, jossa olimme seuraavat kaksi yötä.

Seuraavana päivänä seikkailimme autolla lähiympäristössä ja illalla metrolla, sillä Tukholmaan ei päässyt autolla maratonin takia.

Seuraavana aamuna heräsin muita aiemmin, koska laivani lähtisi seitsemältä aamulla. Erno vei minut satamaan ja sitten lähdin yksin laivalla kohti suomea. Suomessa kävelin sataman rautatieasemalle ja sitten kohti Tamperetta. Tampereella oli äiti ja Tero vastassa ja sitten lähdettiin kohti Parkanoa. Kotona menin suoraan nukkumaan.

Seuraavana päivänä oli ensimmäinen työpäivä ja sen jälkeen juna-asemalle ja kohti Pieksämäkeä, sillä pääsykokeet olivat seuraavana päivänä.

Pääsykoe päivä. Matkalla koululle sain seurakseni toisen pääsykokeisiin tulevan. Pääsykokeet meni ihan hyvin. Sain yhdeltä toiselta kokeissa olleelta kyydin rautatieasemalle. Siellä sitten odotin junaa, mutta aika kului nopeasti, kun kaksi mummua tuli viereeni, ja siinä sitten juteltiin kaikki sodasta nykypäivään. Sitten he lähtivät ja minä menin raiteelle odottamaan junaa ja sen tultua menin junaa. Parkanossa hyppäsin siskon kyytiin ja lähdimme kohti Kokkolaa. Matka meni rattoisasti. Kokkolassa parkkeerasimme auton ja menimme hotellille. Hotellilla kirjauduimme sisään, veimme tavarat huoneeseen ja lähdimme etsimään avoinna olevaa kauppaa, mutta mikään ei ollut auki, joten tyydyimme äidin eväisiin. Sitten aika pian nukkumaan.

Aamulla taas aikanen herätys. Kun olimme valmiita, lähdimme kohti Ylivieskaa. Siellä oli seuraavat pääsykokeet. Sisko jätti minut koululle ja lähti kohti Oulua. Siinä päivän aikana meni toiset pääsykokeet. Niitten jälkeen kaverin kyydillä keskustaan ja ostaan junalippu. Pari tuntia aikaa ennen kuin juna lähti, joten menin syömään. Sitten takaisin asemalle odottelemaan junaa. Sitten, kun juna tulee, menen sinne ja matka takaisin Parkanoon alkaa. Tätini tuli hakemaan minut asemalta ja kotona iltatoimien kautta nukkumaan.

Viikon ja kolme päivän aikana olin töissä ja viikonloppuisin en tehnyt mitään tähdellistä.

Sunnuntai ja pakkaan ensimmäiselle varkkarileirille. Seitsemän jälkeen äiti lähtee viemään minua Vahojärven leirikeskukseen. Siellä muutaman muun isosen kanssa odotan ohjaajaa ja, kun hän tulee, puramme autosta tavarat. Sitten sisälle ja alamme miettiä kaikkia ohjelma osuuksia ja mietimme kenet poikaisosen saisimme leirille, sillä kaikki poikaisosemme olivat ilmoittaneet, että eivät tule. Siinä sitten mietimme. Tiesin, että eksäni, Eemil, olisi parkanossa, joten ehdotin häntä. Hän lupautui tulemaan. Kun olimme saaneet hommat tehtyä, saimme mennä nukkumaan.

Seuraavana aamuna tulivat leiriläiset ja myös Eemil. Leiri alkoi.

Kolmen päivän leiri meni hyvin.

Torstaina leirin loppumisen seuraavana päivänä lähdin Tampereelle, sillä menimme yhden kaverin, joka oli ollut keväällä raamattukurssilla opistolla, särkänniemeen. Sää oli huono ja minulla ei ollut oikein fiilistä, mutta tulipa käytyä.

Juhannuksena menin parhaalle kaverilleni, Netalle, yökylään. Ensin syötiin, sitten hengailtiin ja juteltiin. Illalla käytiin Kisun kanssa iltalenkillä meillä, sillä minun piti käydä käyttämässä Matami pihalla. Sen jälkeen lähdimme takaisin. Kun olimme takaisin heillä, menimme saunaan. Saunan jälkeen teimme minulle pedin ja makoilimme, kunnes putosin sängystä. Siinä sitten naurettiin. No sitten palasin takaisin sänkyyn ja aloimme nukkumaan.

Seuraavana aamuna lähdin kotiin.

Seuraavana päivänä alkoi varkkarileiri numero kaksi ja siellä oltiin seuraavat kolme päivää ja keskiviikkona kotiin.

Torstaina herätys piti olla yhdeksältä, koska minulla piti olla tayssin reissu, mutta sieltä soitettiin ja aikani peruttiin, mutta onneksi mummulla oli myös lääkäri aika, joten pääsin äidin kyydissä Treelle, koska olin menossa siskoni luo pariksi yöksi. Lähdimme puolen päivän aikaan äitin ja mummun kanssa kohti Tamperetta. Siellä ajoimme kerrostalon pihaan, jossa serkkuni perheineen asuu. Menimme heille kylään pariksi tunniksi. Sieltä lähdimme kohtia siskoni ja hänen avopuolisonsa kämppää ja siellä minä jäin pois kyydistä. Ilta hengailtiin ja katottiin frendejä.

Perjantai aamu hengattiin ja puolen päivän aikaan siskoni valmistautui lähtemään töihin ja minä päätin lähteä keskustaan ostamaan matkalippuja seuraavalle päivälle. No ne tuli ostettua ja pari leffaa Anttilasta. Sitten takaisin siskon kämpille. Siellä olin koneella ja katselin tv:tä. Siskon tuli illalla töistä ja siinä sitten aika pian mentiin nukkumaan.

Lauantai 27 kesäkuuta. Päivä jota olin odottanut yli puolivuotta. One Directionin suomen keikka. Aamu alkoi frendeillä ja sitten alkoi laittautuminen. Sisko lähti töihin ja, kun olin valmis, lähdin bussilla keskustaan. Keskustassa kävin ostamassa H&M:stä villatakin ja mäkkärissä syömässä, mutta jännitykseltäni en saanut kunnolla syötyä. Sitten lähdin juna-asemalle odottelemaan junaa. Hetken odoteltuani menin katsomaan raiteelle, joko junaan pääsee ja siellä se oli. Menin junaan odottamaan sen lähtöä. Pian juna lähti ja noin parin tunnin matka hesaan alkoi. Hesän päässä minua odotti yksi hyvistä ystävistä, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan. Hänen kanssaan lähdimme kohti Olympiastadionia. Siellä meitä odotti pitkä jono. Siinä sitten jonotettiin, mutta kyllä me päästiin sisälle ja siinä sitten odoteltiin keikan alkua. Muistan vieläkin sen hetken, kun ensimmäinen biisi alkoi. Ilta oli täynnä itkua ja naurua. Tuntui, että se oli ohi viidessä minuutissa. Keikan loputtua lähdimme kohtia Kamppia. Siellä molemmat olivat lähdössä busseilla kotiin. Loppu yö meni matkustaessa ja fiilistellessä keikkaa.

Seuraavana päivänä kotiin ja illalla taas leirille.

Kaksiviikkoa. Kolme päivää leirillä ja loppu aika lomailua. Nettaa nähdessä, lukiessa ja kirjoittaessa.

Sitten alkaa kaksi viimeistä viikkoa päikyssä. Eka viikko menee nopeasti.

Lauantaina Netta tulee meille yökylään. Katsomme kolme elokuvaa, mässäilemme, käymme mummullani syömässä lättyjä, söimme kakkua, jonka Netan äiti oli tehnyt, kävimme saunassa, juttelimme ja kuuntelimme puolikahdelta yöllä lastenlauluja. Netan kanssa on aina parhautta. Olemme yön pimeinä tunteina saaneet hyviä ideoita.

Viikon aikana olen vielä töissä ja sitten on kahden viikon loma ennen koulun alkua.

Toisena lomapäivänä menemme illalla ajelemaan Netan ja Annen kanssa. Anne sanoi, että auto saattaa hajota ja siihen Netta sanoi, että olisi hauskaa, jos se hajoaisi. No siinä sitten mentiin Halpa hallin pihaan parkkiin. Siinä olimme ja juttelimme. Parin tunnin päästä kävimme kyläkierrolla ja menimme heselle. Hesellä olimme tunnin ja sitten lähdettiin taas matkaan. Kallion liikenneympyrässä Annen auto hajosi ja minä ja Netta lähdettiin sitä työntämään. Työnsimme sen turvalliseen paikaan ja Anne soitti veljelleen. Siinä sitten odoteltiin veljeä, joka sitten tuli kaverinsa kanssa hinaan meidät pois. Kun meidät oli hinattu Annen kotipihaan, kävelimme S-markettiin. Matkalla sinne Anne soitti toiselle veljelleen ja kysyi, josko hän tulisi hakemaan meidät. Sitten Anne vei paketin postiin ja odottelimme veljeä. Pian hän tuli ja hän vei meidät kaikki kotiin. Kotona suihkuun ja aika pian nukkumaan.

Parin päivän päästä oli sitten paroonin markkinat. Sinne menin Netan, Sannan ja Tanjan kanssa. Porukkamme kyllä lisääntyi, kun Henri tuli mukaan. Minä en oikein voinut keskittyä koko markkinoihin, sillä odotin puhelua veljeltäni, josta tulisi isä. No markkinoilla tapasi tuttuja ja tulihan sitä jotain ostettua. Karkkitutteja ja brittilippu laukku. Kotona menin aika pian nukkumaan.

Viikonlopun jälkeen maanantaina menin kummitädin kanssa viemään mummun matot pihalle. Kotona hengailin ja kirjoitin tätä. Illalla sitten Raimon luo äänittämään lahjaa vauvalle. Sitten kotona iltatoimien kautta nukkumaan.

Tänään en ole oikeastaan vielä tehnyt mitään muuta kuin käynyt lenkillä ja yrittänyt saada shoppailu seuraa. Kesä on ollut ihan ok, vaikka en tykkääkään olla Parkanossa. Se ei vaan tunnu enää kotipaikkakunnalta. Niin kuten olin sanomassa, kesä on ollut kiva. Nähnyt ihmisiä, joita harvoin näkee, koska opiskelut vie kauas. Loman loppuminen ei harmita, koska minä aina odotan loman loppumista, koska lomilla on aina tappavan tylsää. Uuden koulun alkaminen jännittää hieman, mutta Jumala pitää huolen. Niin semmosta. Äiti haluaa, että lähden mustikkaan hänen kanssaan illalla. Ei kiinnosta, mutta saan laittaa uudet hienot lilat saappaani. Hyvää loppu lomaa teille kaikille.

(Kaikki nimet on vaihdettu)